Voor haar 75e verjaardag stuntte woonketen Ikea in Nederland met een eigen kledingcollectie: de Zweedse keten bracht een minicollectie T-shirts en truien uit om het merk te vieren. De kledingstukken waren al na enkele dagen uitverkocht.
“Billy is my homeboy”
Ikea zit niet om een grapje verlegen, en dus viert de woonketen haar 75-jarig bestaan in Nederland met een heuse ‘limited edition’-modecollectie. Dat kondigde de retailer afgelopen woensdag aan op Instagram. Vanaf 1 november lagen in de Nederlandse winkels inderdaad T-shirts en truien in de rekken.
Op de kledingstukken zijn knipogen terug te vinden naar Ikea-klassiekers, zoals een softijsje, een hotdog, de typische inbussleutels of nog de slogans ‘Billy is my homeboy’ en ‘Ik wil niet opgehaald worden uit Småland’. In de hoop er collectors’ items (en een trending topic) van te maken, zijn in eerste instantie maar een paar honderd exemplaren geleverd in de vestigingen in Amsterdam, Amersfoort, Barendrecht, Eindhoven, Heerlen en Utrecht.
Nog wel meer capsulecollecties
Na amper een paar dagen was alles uitverkocht, net zoals Ikea bedoeld had: “Die zijn morgen weg”, zei een woordvoerder al daags voor de lancering aan het AD. “Als de vraag echt gigantisch is, zien we wel weer verder. Wel komen er nog win-acties op sociale media.”
De zet past in het rijtje van de Lidl-kousen, die opdoken op de Amsterdam Fashion Week en daarmee heel wat (sociale)media-aandacht oogstten. Ikea lanceert bovendien wel vaker capsulecollecties in textiel en mode: zo was er al in 2016 een limited edition-collectie met Belgisch modeontwerper Walter Van Beirendonck, die onder meer beddengoed, servies en T-shirts omvatte. Binnenkort zou Ikea zelfs gaan samenwerken met Adidas, maar daarover houdt het bedrijf de lippen verder nog stijf op elkaar.