In Leeuwarden opende Ikea vandaag een “plan & order point”: de compacte winkel, die bijna veertig keer in een traditionele vestiging van de woonwinkelketen past, biedt klanten advies en inspiratie, als verlengstuk van een groter filiaal in de regio.
Dichter bij de klant
Slechts 650 m² groot is het nieuwe Ikea-punt in Leeuwarden, in de Nederlandse provincie Friesland. Heel wat kleiner dus dan een doorsnee Ikea, die algauw 25.000 m² telt. In de compacte winkel ligt de focus op persoonlijk advies: klanten kunnen inspiratie opdoen in een typische showroom en er ook een selectie van woonaccessoires aanschaffen.
De nieuwe winkel fungeert als een verlengstuk van de veel grotere Ikea-vestiging in Groningen, zeg marketmanager Evelyn Cairo-Goris: “We begrijpen dat klanten advies op maat nodig hebben voor belangrijke aankopen, zoals keukens en kasten. Met het Plan & Order Point in Leeuwarden brengen we deze service dichter bij onze klanten.”
Mogelijk meer locaties
De winkelopening kadert in een bredere strategie van Ikea om de toegankelijkheid te vergroten en klanten de mogelijkheid te bieden om op verschillende plekken en op verschillende manieren te winkelen. Zo investeert de retailer ook in verbeterde verzend- en bezorgdiensten, afhaalkluisjes en innovatieve ophaalautomaten, waardoor klanten niet meer de winkel in hoeven om hun bestellingen op te halen.
Leeuwarden is de eerste nieuwe Nederlandse Ikea-vestiging sinds negen jaar en ook de eerste Nederlandse winkel met deze formule, die al wel in het buitenland bestaat – onder andere in Londen. De retailer onderzoekt of er naast de vestiging in Leeuwarden nog andere geschikte locaties zijn om gelijkaardige winkelpunten te openen.