De coronapandemie veroorzaakte ook bij Ikea een digitale versnelling. De retailer wist tijdens de lockdowns de meubelen te redden dank zij de uitrol van click & collect diensten.
60% online groei
Ingka Group, eigenaar van de meeste Ikea-winkels, maakte zopas de financiële resultaten bekend voor het gebroken boekjaar 2019-2020, dat eindigde op 31 augustus. De retailer zag zijn omzet dalen met 4,8%, tot 37,4 miljard euro. Een logisch gevolg van de coronapandemie: 75% van de winkels was gedurende gemiddeld zeven weken gesloten tijdens lockdowns. Doordat de operationele kosten ook stegen, daalde de nettowinst tot 1,2 miljard euro (tegenover 1,8 miljard het jaar voordien).
Corona betekende voor Ikea wel een versnelling van de digitale ontwikkelingen. Het bedrijf vormde z’n winkels om tot distributiecentra en lanceerde click & collect diensten met contactloze afhaalpunten. Dat leidde tot een groei van de online verkopen met wel 60% over het gehele boekjaar. E-commerce is nu goed voor 18% van de totale omzet.
De retailer spreekt van een ‘solide prestatie’ gezien de moeilijke omstandigheden en zag een sterk herstel van de verkopen na de heropening van de winkels. Er is bij consumenten een toenemende interesse om het leven thuis te verbeteren. De retailer bevindt zich halverwege een ambitieus transformatieplan om betaalbaarder, toegankelijker en duurzamer te worden. “We willen deel uitmaken van de oplossing voor de klimaatverandering, en daarom zullen we onze toekomstige investeringen blijven richten op een schoner, groener en meer inclusief herstel van Covid-19,” aldus topman Juvencio Maeztu.