Na geslaagde tests gaat Jysk alle winkels in België en Nederland uitrusten met elektronische prijskaarten in de schappen: dat betekent per winkel een forse besparing van anderhalve werkdag per week.
Druk op de knop
Sinds begin juni testte Jysk de digitale prijskaarten in drie winkels. De eerste ervaringen van klanten en medewerkers zijn heel positief, meldt de retailer. Dit najaar worden daarom alle 57 winkels in België en 102 winkels in Nederland voorzien van de nieuwe prijskaarten. Het gaat om een investering van enkele miljoenen euro’s.
Jysk werkt momenteel nog met papieren prijskaartjes, maar het afdrukken en handmatig in de schappen plaatsen is een vervelende en tijdrovende klus. Straks kunnen alle prijzen in de winkel met een druk op de knop worden aangepast, wat een forse tijdsbesparing betekent voor het personeel. “Het gaat per winkel om ongeveer anderhalve werkdag per week. Die tijd kunnen medewerkers nu gebruiken om klanten nog beter te helpen”, zegt Frank Christant, directeur van Jysk in België, Frankrijk en Nederland. De retailer bespaart zo ook grote hoeveelheden papier.
De afgelopen jaren werden de elektronische prijskaarten al succesvol geïntroduceerd in winkels van Jysk in het buitenland, waaronder Denemarken, Duitsland en Zweden. In totaal zijn al meer dan 1500 winkels voorzien van deze oplossing.
Draadloze headsets
Naast de elektronische schapkaarten introduceert Jysk ook draadloze headsets die het makkelijker maken voor medewerkers om met elkaar te communiceren. “Als een klant bijvoorbeeld een bank of matras heeft gekocht, kunnen we een medewerker in het magazijn meteen vragen om de aankoop klaar te zetten om te worden opgehaald. Zo worden klanten sneller geholpen en hoeven medewerkers op hun werkdag minder lange afstanden af te leggen”, zegt Christant.
Jysk heeft de headsets uitgebreid getest in winkels in Denemarken, Nederland en Zweden. Ze worden binnenkort in alle landen geïntroduceerd.