De Deense interieurketen Jysk groeit als kool in België: binnenkort opent de keten z’n vijftigste winkel. Daarbij zoekt de retailer ook vaker de kleinere steden op om dichter bij de klant te zijn. “Het DNA van Jysk is groeien.”
Ook in kleinere steden
Sinds de start in België in 2017 opende Jysk hier al bijna vijftig winkels. Daarmee is het de snelst groeiende non-foodretailer in het land. Vorig jaar kwamen er wel 14 vestigingen bij. Omdat het aanvankelijke streefdoel nu al bereikt is, legt de retailer de lat hoger: er is potentieel voor 120 Belgische winkels.
“In het begin richtten we ons op de bekende retailparken rond Brussel en Antwerpen”, vertelt directeur Frank Christant aan De Tijd. “Maar nu zien we dat onze formule ook aanslaat in steden met een kleiner verzorgingsgebied, zoals Bilzen.” Jysk wil dicht bij de consument zitten: de winkels zijn slechts 1.000 m² groot en liggen op een kwartiertje rijden.
Opbergkastjes en bijzetmeubeltjes
In het gebroken boekjaar 2020-2021 realiseerde Jysk een omzet van 66,7 miljoen euro in België, en een brutowinst van 10 miljoen euro. Tijdens de pandemie investeerden consumenten meer in de verfraaiing van hun woning. Vooral met klein meubilair doet de retailer het goed: “Onze Belgische winkels presteren uitzonderlijk sterk in opbergkastjes en bijzetmeubeltjes.”
Wereldwijd heeft de groep meer dan 3000 winkels in 50 landen, die samen goed zijn voor een omzet van 4 miljard euro. Het bedrijf werd opgericht in 1979 door de Deen Lars Larsen en is nog steeds in familiale handen.