Het is minder geweten, maar JYSK werkt ook voor B2B-klanten. Dit boekjaar heeft de meubelretailer tot nu toe voor 1 miljard Deense kronen (130 miljoen euro) aan bedrijven verkocht. Het is de eerste keer dat de kaap van 1 miljard wordt bereikt.
Voor scholen en appartementen
Op 28 juni bereikte JYSK een symbolische mijlpaal: voor het eerst haalde de Deense woonketen 1 miljard Deense kronen (130 miljoen euro) aan B2B-verkopen binnen één boekjaar. De mijlpaal werd bereikt twee maanden voordat JYSK’s boekjaar 2021/22 in augustus ten einde loopt.
De Business-to-Business-activiteiten bestaan vooral uit de verkoop aan hotels, restaurants, kantoren, scholen en aanbieders van appartementen. Vaak komen die bedrijven gewoon via de winkels of de webshop bij JYSK terecht, maar daar kan het winkelpersoneel de klanten eventueel doorverwijzen naar een gespecialiseerd B2B-team.
Naar meer landen
JYSK besteedde de afgelopen jaren veel aandacht aan de uitbreiding van dat B2B-model: vandaag heeft de Deense Ikea-concurrent in 12 landen een afdeling voor professionele klanten, in 2018 waren dat er nog maar vier. Aangezien veel B2B-klanten gewoon in de winkels kopen, traint de retailer winkelmedewerkers ook om die shoppers bewust te benaderen.
“Nu we een nieuwe mijlpaal van 1 miljard Deense kronen aan omzet hebben bereikt, is het voor ons duidelijk dat er nog veel meer potentieel te halen valt uit het B2B-model van JYSK. In het komende boekjaar, is het ook ons plan om onze B2B-afdeling uit te breiden naar nog meer landen,” zegt Business-to-Business Director Rene Hartung.