Ondanks de coronacrisis en de gedwongen winkelsluitingen die eruit voortvloeiden heeft het Deense Jysk zijn boekjaar afgesloten met een recordomzet van 4,39 miljard euro.
Snel omschakelen
Vooral in Duitsland – de belangrijkste markt van de retailer – kreeg Jysk het zwaar te verduren: de winkels bleven er tijdens het boekjaar, dat liep van 1 september 2020 tot 31 augustus 2021, ongeveer vier maanden gesloten. Niettemin zag de woonwinkelketen de totale omzet met 7% toenemen tot 4,39 miljard euro. Volgens CEO Jan Bøgh gaven klanten in Europa niet alleen meer uit aan woninginrichting, maar bovendien wist Jysk zich snel aan te passen aan de nieuwe realiteit, waarbij het zich veel meer richtte op onlineverkoop.
De inkomsten uit e-commerce (exclusief click & collect) stegen met liefst 43%. “Omdat klanten [bij click & collect] in de winkel betalen, telt het boekhoudkundig niet mee als online omzet bij Jysk, maar het is duidelijk dat de interactie tussen onze webshops en fysieke winkels voor ons absoluut cruciaal is geweest om onze omzet in het afgelopen boekjaar te kunnen verhogen”, aldus Bøgh.
Blijven groeien
Eind augustus telde de retailer 3085 winkels, een toename met 136 op jaarbasis. Ook de komende jaren wil Jysk blijven investeren in nieuwe winkels. Daarnaast zal een groot aantal vestigingen omgebouwd worden naar het nieuwste concept. Die werken zouden over drie jaar voltooid moeten zijn.
Intussen heeft de keten in Duitsland al bijna duizend winkels van Dänisches Bettenlager omgedoopt naar Jysk. “Het is een enorme investering. Zowel wat betreft het verbouwen van de winkels, het aanpassen van het assortiment als de hele communicatie en marketing eromheen, om onze Duitse klanten te laten wennen aan een nieuwe naam. Het komt bovenop een jaar waarin we in Duitsland een dalende omzet hebben gekend als gevolg van de lange lockdown, dus er staat ons een grote taak te wachten,” besluit Bøgh.