De Deense interieurketen JYSK wist zijn omzet over het afgelopen boekjaar 2022-2023 met 6,3% te doen groeien naar 38,5 miljard Deense kroon (5,2 miljard euro). De winst volgde echter niet mee.
Forse winstdaling
De keten geeft toe dat het afgelopen boekjaar “uitdagend” was, gezien de economische situatie die de koopkracht van klanten verkleinde. In een reactie daarop liet de keten een aantal prijzen zakken, met name vooral op tuinmeubilair: dat leidde wel tot een grotere omzet, maar ook tot een lagere winstmarge.
In een persbericht geeft de keten toe dat zijn EBIT met 13,2% gedaald is tegen een jaar eerder (naar 3,96 miljard kroon of een half miljard euro), maar wijst er wel op dat de resultaten hoger liggen dan voor de pandemie. “Ondanks de daling van onze EBIT dit jaar is Jysk erin geslaagd om beter te doen dan de wereldwijde interieurmarkt, dankzij onze lage prijzen en hoge kwaliteit”, aldus CEO Rami Jensen.
Goede vooruitzichten
In het afgelopen boekjaar opende Jysk 135 nieuwe winkels, waaronder een allereerste in Turkije. Een nieuw distributiecentrum in Hongarije moet bovendien helpen om de groei in die regio te bestendigen. Andere investeringen, waaronder in informatica, moeten ervoor zorgen dat de “expansieplannen zonder vertraing kunnen doorgaan. We willen volgend jaar minstens even veel winkels openen”, vervolgt Jensen.
Voor het nieuwe boekjaar verwacht Jysk een blijvende onvoorspelbaarheid omdat klanten voorzichtig zullen blijven met uitgaven. De verkleinende inflatie is wel een positief punt, net als de verlagende – maar nog steeds hoge – operationele kosten. “Ondanks die onzekerheid blijven we focussen op onze langetermijndoelen qua groei en expansie”, besluit het persbericht.