Service met centraal eiland en Benesto
Het service-eiland vormt het centrale punt in de winkels, die tevens een nieuw uiterlijk en routing kregen. De formule wil ook met Benesto, het eigen serviceapparaat, de klantgerichtheid verder versterken.
“Met deze zelfstandige serviceorganisatie, een van de grootste van Nederland, ondersteunen we de klant bij het inmeten, op maat maken of installeren van onze producten”, aldus Rob Berns, CEO van Home Fashion Group, waar Kwantum deel van uitmaakt. In de winkels staan medewerkers bovendien klaar om de klant te helpen met advies over vloer, raam of wand.
Het team van Benesto telt eigen medewerkers en zzp-ers, die in onder meer het distributiecentrum van Kwantum in Tilburg producten als vloerbedekking, gordijnen, rolgordijnen naar klantwens op maat maken.
Op maat maken
De vraag van de klant door de keten halen (pull) in plaats van producten door de keten duwen (push), dat wordt het kenmerk van de vernieuwde formule, stelt Berns. “De klant wil zijn producten aangepast ontvangen. Kwantum gaat daarom alles voor vloer, wand en wonen op maat maken. We beschikken hiervoor over een vraaggestuurde databank met ict-ondersteuning, om klantspecifieke orders te verzorgen. De klant kan de orders ook online volgen”.
“De klant weet heel goed wat hij wil. Wij ondersteunen hem met vakmanschap en maatwerk bij het maken, leggen of installeren. Deze service combineren wij met een trendy collectie decoratie-artikelen en de gegarandeerd laagste prijs.”
Gereed voor uitrol
Kwantum wil volgend jaar de honderdste winkel in Nederland ombouwen. Berns: “We zijn lang aan het testen geweest met de nieuwe formule. Het concept is gereed voor verdere uitrol, dus we kunnen er vaart achter zetten”. Negen Kwantum-winkels in België zijn inmiddels vernieuwd.
Kwantum wil met de nieuwe formule en ook online haar positie als marktleider in wand-, raam- en vloerproducten de komende jaren verstevigen. Achter één op de vier ramen in Nederland hangen gordijnen van Kwantum, beweert de formule. Dit komt mede door de service aan huis van Benesto.
Home Fashion Group
Kwantum Nederland, Kwantum België en Benesto behoren sinds half november tot Home Fashion Group (HFG). Kwantum Nederland is met hoofdkantoor en distributiecentrum gevestigd in Tilburg. HFG, een Nederlandse holding voor internationale woonretailformats, werd twee jaar geleden opgericht. De onderneming heeft 110 winkels en websites (met bijna 30 miljoen bezoekers per jaar) in Nederland en Vlaanderen en telt meer dan 1600 medewerkers. HFG bestaat naast Kwantum uit de labels Benesto, Woon&Co en Dekowize.
Gilde Equity Management werd onlangs de nieuwe aandeelhouder van HFG. De formele goedkeuring van de aankoop van de investeringsmaatschappij, ook eigenaar van Bakker Bart, door de AFM wordt nog voor kerst verwacht.