Gisteren waren er nog geruchten dat de Blokker Holding zijn grootste verlies ooit zou aankondigen, met een verlies van 80 miljoen euro. Dat kwam niet helemaal uit, maar met 52 miljoen euro in het rood kan het bedrijf toch allesbehalve tevreden zijn.
Hoge kosten en lage marges
De totale netto-omzet van de Blokker Holding daalde in 2015 met ongeveer 1 procent naar 2,076 miljard euro. De online omzet ging dan weer fors de hoogte in, van 98 miljoen euro naar 133 miljoen euro. Door een lagere marge en meer kosten omwille van reorganisaties en herstructureringen liep het verlies echter op tot 52 miljoen euro. Ook in 2014 was er al sprake van een verlies van 20 miljoen euro.
“Ons verslagjaar 2015 was turbulent. De voorzieningen voor herstructurering, die deel uitmaken van ons plan om de winkelformules weer in een toppositie te brengen, drukten fors op ons resultaat in 2015. Met de extra inspanningen in online, de vernieuwing van winkels, de efficiency-slagen binnen de organisatie bij inkoop en distributie staan we nu goed voorgesorteerd op het pad van herstel. Toch zien wij ook dat in 2015 de financiële resultaten zijn achtergebleven door tegenvallende margeontwikkelingen. Met dat resultaat zijn wij geenszins tevreden”, aldus Casper Meijer, CEO bij de Blokker Holding.
Blokker Holding heeft in het begin van 2016 zijn investeringen dan ook de hoogte in getrokken en wil verdere structurele veranderingen doorvoeren. In 2015 investeerde Blokker Holding al 59 miljoen euro in de uitbreiding van e-commerceafdeling Nextail, de ingebruikname van het distributiecentrum voor e-commerce in Gouda en de vernieuwing van een aantal formules. Zo lanceerde het bij Blokker al een nieuw concept en sloot het alle winkels van Cook&Co, dat voortaan enkel online doorgaat.