Homefashion Group, het moederbedrijf van woonwinkelketens Leen Bakker en Kwantum, leed vorig jaar meer dan 25 miljoen euro verlies ondanks een licht groeiende omzet. Toch is er beterschap in zicht.
Hoge coronaschuld
In 2022 steeg de omzet van Homefashion met meer dan 4% naar 651 miljoen euro. Toch leed het bedrijf 25,6 miljoen euro verlies, terwijl het een jaar eerder nog 11,9 miljoen winst maakte. Bovendien veroorzaakten die rode cijfers een negatief eigen vermogen van 10 miljoen euro en moet de groep nog een coronaschuld van tientallen miljoenen euro’s terugbetalen aan de fiscus tegen 2029. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2022, waarover RTL Nieuws bericht.
Homefashion geeft verschillende verklaringen voor die slechte cijfers. Begin 2022 was er in Nederland nog een lockdown, waardoor de winkels enkele weken gesloten bleven. Daarna brak de oorlog in Oekraïne uit, die de inflatie aanjoeg. Shoppers hielden de vinger op de knip. Bovendien kreeg het bedrijf te kampen met hogere kosten voor transport, voorraden en lonen.
Te koop
Homefashion neemt kostenbesparende maatregelen en ziet ook dat de kosten voor containervervoer en opslag weer dalen. Daardoor verbeterde de winstmarge in het eerste halfjaar al met enkele procentpunten, en is ook de productiviteit verhoogd in de winkels en de logistiek. Dat moet dit jaar leiden tot een positief resultaat.
Leen Bakker heeft 154 winkels in Nederland en België, Kwantum heeft er 113. Achter de schermen werken beide ketens steeds nauwer samen. De eigenaar van moederbedrijf Homefashion, het investeringsfonds Gilde Equity Management, wil het bedrijf verkopen. Begin dit jaar kwam er een nieuwe CEO aan het roer: Albert Voogd, voormalig topman van supermarktketens Coop en Dirk.