Moegetergd door aanhoudende vertragingen in zijn leveringen neemt Ikea het heft in eigen handen. De Zweedse meubelreus gaat eigen containers kopen en zelf schepen charteren, om niet meer afhankelijk te zijn van anderen.
Prijs vervijfvoudigd
Het probleem is intussen genoegzaam bekend: de naweeën van de coronacrisis zorgen voor enorme vertragingen in de internationale logistiek – en dan zwijgen we nog over de gevolgvertragingen na de aan land gelopen Ever Given. Het gaat niet alleen over tijd, maar ook over geld: volgens RTL Nieuws is de prijs die rederijen voor vracht aanrekenen inmiddels vervijfvoudigd.
Voor een bedrijf als Ikea extra nijpend, want als de coronacrisis ons één ding heeft geleerd, is het wel het belang van een gezellige woning. Consumenten spendeerden heel wat extra geld – dat ze niet konden uitgeven aan reizen – aan hun thuis. Een gigantisch gestegen vraag en een enorm ingekrompen aanbod: je hoeft geen econoom te zijn om te weten dat er dan iets gaat stokken.
Met de trein naar Europa
Zeecontainers van reders zijn dus én heel erg vertraagd én heel erg duurder geworden, en dat probleem hoopt Ikea nu dus te verhelpen door maar zelf containers aan te kopen en schepen te charteren, al wil de keten daar niet veel meer details over kwijt. Bovendien gaat Ikea ook diversifiëren: de Zweden willen ook steeds meer goederen per trein vervoeren van China naar Europa.
En over de vraag wat Ikea na deze logistieke crisis met de aangekochte containers kan doen, licht de Britse site van de keten alvast een tipje van de sluier op: mogelijk worden de Zweden nadien ook nog eens vastgoedreuzen…