Retailhuis Macintosch rekent voor 2011 op een moeilijk jaar. De onderneming presenteerde betere resultaten dan verwacht over de tweede helft van 2010, maar waarschuwt voor te veel optimisme.
‘Wij zijn niet somber, wel voorzichtig’, liet topman Frank de Moor weten in een toelichting op de cijfers. ‘Dit is het eerste jaar dat consumenten echt een lager besteedbaar inkomen
hebben”, aldus De Moor. Hij wees op bezuinigingsmaatregelen, hogere
kosten voor energie en brandstof als gevolg van de gestegen olieprijs en
de inflatie. ”Het is een jaar dat moeilijk voorspelbaar is qua
consumentengedrag.’
De onderneming geeft dan ook geen verwachting voor volgend jaar. De verbetering van het resultaat was vooral te danken aan de schoenenketens van het bedrijf. In telecom en woonwinkels deed de onderneming het duidelijk minder. Over heel 2010 steeg de omzet met 1,3 procent tot 1,13 miljard euro. Het
bedrijfsresultaat kwam uit op 55,9 miljoen euro, een kwart hoger dan in
2009 en onder de streep hield Macintosh 40,1 miljoen euro over, bijna 28
procent meer dan een jaar eerder.