Onlinemeubelmerk Made neemt het Britse platform Trouva over. Met de acquisitie van die gecureerde marktplaats voor zelfstandige boetieks wil Made zich verder ontwikkelen tot design- en lifestylemarktplaats.
Made gaat voor platformstrategie
Na een dure beursgang vorig jaar en door terughoudende consumenten dit jaar zoekt interieurmerk Made nieuwe groeimogelijkheden. De Britse onlinespeler ziet met name heil in een platformstrategie, waarbij ook externe merken en ontwerpers producten via zijn marktplaats kunnen aanbieden. Het bedrijf liet eerder dit jaar al weten het assortiment zo uit te breiden van 9.500 naar minstens 11.500 SKU’s.
Het zullen er wellicht nog een pak meer worden, nu Made daad bij woord voegt en de Britse onlinemarktplaats Trouva overneemt. Die stelt zich voor als een gecureerd platform met een assortiment van zelfstandige boetieks en merken. Het platform verkoopt woon- en lifestyleproducten, maar ook mode en verzorgingsartikelen.
Bereik en logistieke capaciteit
“Trouva’s assortiment is een uitstekende aanvulling op ons designgedreven aanbod van ‘homeware’ en is een geweldige strategische match voor Made nu we doorgaan met het verbeteren van ons marktplaatsaanbod. Deze overname stelt ons in staat om onze groeistrategie aanzienlijk te versnellen door ons assortiment en ons bereik uit te breiden”, zegt Made-CEO Nicola Thompson tegenover Retail Gazette.
Aan de voorkant blijft Trouva opereren als een zelfstandig merk onder leiding van het huidige managementteam, aan de achterkant zorgt Made voor de technologische integratie van beide bedrijven. Made zal kunnen profiteren van de logistieke capaciteit van Trouva, waardoor het op eigen investeringen kan besparen. Dit jaar dacht Made 15 tot 20 miljoen pond te moeten uitgeven aan nieuwe magazijnen, maar dat zou nu twee miljoen pond minder worden. Hoeveel de overnamesom bedraagt is niet bekend.