Nederland heeft er in de eerste helft van dit jaar 190.000 vierkante meter aan nieuwe winkelruimte bijgekregen. De leegstand nam echter in dezelfde zes maanden toe met 185.000 vierkante meter. ‘Bijna alles wat er nieuw is bijgekomen, is zogezegd gebouwd voor leegstand. Dat zien we voor het eerst. Dat komt door een aanzienlijke toename van de leegstand op meubelboulevards’
Dat zegt Gertjan Slob van onderzoeksbureau Locatus in de media. Volgens hem was het verschil tussen de groei van het aantal vierkante meters winkelruimte en de toename van de leegstand de afgelopen jaren veel groter. Vorig jaar groeide het aantal winkelmeters met 465.000, terwijl de leegstand 165.000 bedroeg. ‘Toen kwam er theoretisch bijna 40 procent meteen leeg te staan, nu is dat zo goed als honderd procent.’
De totale hoeveelheid lege winkelruimte groeide tot 1 juni van dit jaar naar 1,9 miljoen vierkante meter op een totaal van 29,6 miljoen vierkante meter. Daarmee staat dus 6,5 procent van de winkelpanden in Nederland leeg. Vooral de grootste winkelcentra in een gemeente hebben te maken met leegstand.