Kleine winkels met kleine artikelen
De retailer opent dit najaar een winkel in Amstelveen en een in het centrum van Amsterdam, laat oprichter Henk Teunissen weten in Het Financieele Dagblad. In de vestigingen worden alleen cadeauartikelen en woonaccessoires verkocht. De meubelcollectie wordt uitsluitend via tablets aangeboden.
Alle winkels van deze formule worden zo’n 100 m² groot, zodat de retailer het aantal vestigingen sneller kan uitbreiden, zegt Teunissen: “Winkelruimtes van dit formaat zijn veel makkelijker te vinden.” Hij denkt met de nieuwe formule vooral in het buitenland sneller te kunnen groeien: “Nieuwe klanten verover je met accessoires, niet met meubelen. Een extra windlicht kopen mensen wel, maar niemand koopt zomaar een extra bank.”
Internationale uitbreiding
Het Nederlandse Rivièra Maison heeft inmiddels filialen in ruim 50 landen. In Nederland zijn vandaag 18 winkels van de keten, maar de retailer heeft op aandringen van lokale partners ook vestigingen tot in Rusland, Korea en Kazachstan.
De internationalisering van de formule kreeg meer prioriteit toen in 2012 de snelle groei hernam. “We concludeerden dat we te afhankelijk waren van Nederland. Nergens zakte de markt zo snel in als hier.” Met flagshipstores en de nieuwe accessoirewinkels wordt daarom komende jaren voornamelijk ingezet op Duitsland, zegt Teunissen. “Het zou fantastisch zijn daar beroemd te zijn.”