“Een geweldig jaar achter de rug”
Ikea zag zijn groepsomzet voor het boekjaar 2015 – dat is de periode van 1 september 2014 tot 31 augustus 2015 – afklokken op 31,9 miljard euro, een stijging met 11,2% tegenover vorig jaar. De nettowinst bedroeg 3,5 miljard euro, 5,5% meer dan tijdens het vorige boekjaar. Inclusief de huurinkomsten uit haar activiteiten in de winkelcentra liepen de totale inkomsten van de groep op tot 32,7 miljard euro, ook al een stijging met 11,5%.
“Wij hebben een geweldig jaar achter de rug en hebben veel geïnvesteerd in duurzaamheid, maar ook in de verbetering van ons aanbod en een grotere toegankelijkheid”, schrijft CEO Peter Agnefjäll in het zopas gepubliceerde jaarverslag.
De groei blijkt voornamelijk afkomstig van vergelijkbare winkels, al dragen ook nieuwe woonwarenhuizen en de online expansie beduidend bij tot het resultaat. De meeste markten zetten groeicijfers neer, met een “recordgroei voor Ikea Duitsland” en een “positieve ontwikkeling in Zuid-Europa”. Ook Noord-Amerika blijft het goed doen, terwijl de nieuwste markt van Ikea, Zuid-Korea, “de verwachtingen overtreft”.
771 miljoen bezoekers
Door die aanhoudende groei kan Ikea zijn kernactiviteit blijven versterken “in de bestaande woonwarenhuizen en in nieuwe manieren om de klanten online te ontmoeten, met nieuwe winkelformaten en met afhaal- en bestelpunten”, schrijft Peter Agnefjäll nog.
Ikea telt intussen 65 shoppingcenters en alles samen 328 woonwarenhuizen in 28 landen. De groep verwelkomt jaarlijks 771 miljoen bezoekers in zijn winkels en nog eens 1,9 miljoen mensen online (+21%). Die laatsten besteden in de 15 landen waar de groep een webshop heeft circa 1 miljard euro. Bij Ikea werken intussen 155.000 mensen van wie de meesten, 116.500 om precies te zijn, actief zijn in de retail. Opvallend: bijna één op de twee managers (48%) is een vrouw.