Van Marcke wil 34 nieuwe winkels openen in Frankrijk. De badkamerspecialist wil zo doorstoten naar de top vijf in het land, waar ruimte genoeg is om de doe-het-zelfspelers uit te dagen.
Markt van 4 miljard euro
Van Marcke heeft stevige groeiambities in Frankrijk: de specialist in sanitair en verwarming heeft er vandaag zestien winkels en een showroom, maar over vijf jaar wil het Kortrijkse bedrijf er vijftig winkels. Op die manier zou de keten een te duchten uitdager worden in de markt, die er dan concurreert met webshops (Cedeo en Point P) en de grote doe-het-zelfketens, zoals Bricorama, Leroy Merlin en Castorama.
Het is de bedoeling om de sprong te maken van de huidige elfde plaats naar de vijfde plek op de markt, vertelt algemeen directeur Frankrijk Bart Houpline aan De Tijd. De expansie moet zowel via eigen winkels als met franchising gebeuren. “De Franse markt voor onze producten vertegenwoordigt 4 miljard euro, terwijl wij maar een omzet van 48 miljoen hebben. Daar zit dus nog potentieel.”
Frankrijk was ook al aanwezig in de gedachten van CEO Caroline Van Marcke toen ze in 2018 een distributiecentrum van 90.000 m² liet neerpoten in Kortrijk. Het was een proces dat ze destijds als “de hel” beschreef, maar zo dichtbij de grens gelegen, is de expansie bij de zuiderburen nu wel een logische stap. Vanuit het magazijn kan het bedrijf in een straal van 400 kilometer leveren – dus tot halverwege de Franse zeshoek. Ook de latere bouw van een extra distributiecentrum zuidelijker in het land, sluit Houpline niet uit.