Van Marcke Lab, de baanbrekende digitale winkel van de sanitairspecialist, is gesloten. Na exact een jaar blijkt de “test geslaagd” en de toekomst vooral toch hybride te zijn.
Nood aan combinatie
In het voorjaar van 2023 opende Van Marcke een wel heel bijzondere showroom in Hopland, pal in het winkelhart van Antwerpen. De piepkleine winkel was de eerste digitale showroom van de badkamerbouwer, waar klanten op mensgrote schermen volledig virtueel hun badkamer konden samenstellen. Inmiddels is de vestiging echter al gesloten. Op het raam prijkt de boodschap “test geslaagd” en dat de technologie voortaan te vinden is in de showrooms in Kortrijk en Gent.
De zogeheten Van Marcke Lab opende met verschillende doelstellingen, legt bezieler Aldric d’Oultremont uit. Als belangrijkste opzet wilde Van Marcke testen of mensen een badkamer volledig online kunnen samenstellen. Wat bleek: er is toch nood aan een fysieke component. Voor zo’n belangrijke en emotionele aankoop willen klanten graag nog een aantal producten fysiek zien, bijvoorbeeld voor de afwerking.
Hybride showrooms
“Bezoekers kunnen de producten en hun badkamer via de schermen wel direct in de ruimte visualiseren, maar we merken dat de begeleiding en support van onze interieurspecialisten ook erg belangrijk blijft”, aldus d’Oultremont. Wel is de doorlooptijd veel sneller met de digitale tool en is het bijvoorbeeld mogelijk om een product in andere kleuren of andere variaties te zien.
Van Marcke wil daarom naar hybride showrooms evolueren, waar zowel de digitale ontwerptafel en de schermen als fysieke producten aanwezig zijn. Op termijn zullen alle showrooms op die manier digitaliseren, in een eerste fase zonder dat het fysieke assortiment in de vestigingen verkleint maar later moet de technologie het mogelijk maken om ook showrooms met minder vierkante meters te openen.