Van Marcke, een Belgisch groothandelaar in sanitairmateriaal, neemt een aandeel in het Nederlandse Sanitairwinkel. Dat familiebedrijf heeft vier showrooms in Nederland, een in het Belgische Schoten en een webwinkel, maar is nog in volle expansie.
Internationale marktpositie verbeteren
Sanitairwinkel plant nog dit jaar twee nieuwe winkels te openen in de Benelux, meer bepaald in Alkmaar en Brussel, en wil in de nabije toekomst nog meer winkels openen. Het zocht en vond daarom een strategische partner: het gaat de samenwerking aan met Van Marcke, dat een niet nader genoemde participatie neemt in het Nederlandse bedrijf.
“Gebruikmakend van elkaars sterke punten kunnen we onze nationale en internationale marktpositie verbeteren, zowel on- als offline”, aldus oprichters Rob en Erik van Laarhoven. Het duo blijft aan zet als directie, samen met de rest van het huidig managementteam. De Nederlandse sanitairverkoper blijft immers zelfstandig en onafhankelijk opereren. De stap is dan “vooral bedoeld om elkaar waar nodig te versterken. We zijn complementair en allebei marktleider in een specifiek segment, maar we moeten beide het vizier scherp houden op de toekomst en stappen zetten naar meer groei, verdere ontwikkeling en professionalisering.”
‘Hybride’ ontwikkelingen in badkamermarkt
Voor Van Marcke draagt Sanitairwinkel vooral digitale en omnichannelervaring bij: “We optimaliseren onze digitale slagkracht dankzij de participatie in Sanitairwinkel. Hierdoor surfen we mee op de golf van vernieuwing en kunnen we de digitale trend volgen, zodat we de verwachtingen van de markt kunnen beantwoorden.”
CEO Caroline Van Marcke geeft te kennen dat de badkamermarkt verandert: consumenten gaan steeds meer zelf op onderzoek uit via internet of in showrooms, maar ook leveranciers en installatiebedrijven trekken rechtstreeks naar de consument. “Door de krachtenbundeling kunnen we een totaaloplossing bieden en anticiperen op deze ‘hybride’ ontwikkelingen”, zegt ze.