Reliving, een Nederlands tweedehandsplatform voor meubelen en woonaccessoires, heeft Europese groeiambities. De marktplaats haalt daarvoor bijna 1,4 miljoen euro extra kapitaal op.
Meer dan verhoopt
Reliving ging op zoek naar 1,25 miljoen euro groeigeld, en vond uiteindelijk meer dan verwacht. Via een crowdfunding heeft het jonge bedrijf bijna 700.000 euro opgehaald bij vooral particulierz investeerders. De doelstelling was om 500.000 euro binnen te rijven, maar die is dus overtroffen. De huidige investeerders in het bedrijf hebben daarnaast zelf nog 700.000 euro geïnvesteerd.
Wie intekende op de crowdfunding kreeg een converteerbare lening: investeerders kunnen over drie jaar kiezen of ze hun lening terug willen, of die willen omzetten in aandelen. Om de crowdfunding een laatste zetje te geven, kregen beleggers er vorige week een cadeaubon bij. Reliving opereert online, maar had eerder ook een pop-upwinkel in de Bijenkorf in Rotterdam.
Met het geld wil Reliving de “grootste kwalitatieve interieurmarktplaats van West-Europa” worden. De Europese markt voor tweedehandsmeubels groeit momenteel 30% per jaar, amper minder dan de 35% groei van de totale tweedehandsmarkt. Reliving wil in 2028 een omzet van 70 miljoen euro halen in Nederland en België, de twee markten waar het nu al actief is, en een nettowinstmarge van 10% bereiken. Tegen 2025 wil het platform ook al break-even zijn. In eerste instantie zal Reliving zijn groeigeld vooral investeren in webontwikkeling, marketing en klantenservice.