De verkoop van alcoholvrij bier is in 2015 in Nederland met 27% gegroeid. Daarmee groeide de verkoop bijna twee keer zo hard als een jaar eerder. In de horeca ging de verkoop er zelfs met 44% op vooruit.
Ook opmars speciaalbieren
Ondanks die sterke groei neemt alcoholvrij bier nog steeds maar een kleine portie van de markt in. Van de 11,5 miljoen hectoliter bier die in 2015 werd verkocht was slechts 2,9% alcoholvrij. Toch spreekt branchevereniging Nederlandse Brouwers van een verandering in het consumptiepatroon: “De alcoholvrije bieren en biermixen, die in steeds meer smaken worden aangeboden, worden nu definitief omarmd”, aldus directeur Cees-Jan Adema.
Die veranderde consumptie is ook merkbaar in andere segmenten van de sector: in 2015 groeide de bierconsumptie met 1,8% en die groei was, naast alcoholvrij bier, voor een groot stuk toe te wijzen aan de groei bij biermixen zoals radlerbieren (+35%) en speciaalbieren (+12%). “Het aantal meters schap waar speciaalbier in allerlei varianten (merken en soorten) wordt aangeboden neemt zichtbaar toe. Nederlanders genieten meer van een glas bier thuis of in de horeca door vaker op verschillende momenten andere biersoorten te nuttigen.”
De populariteit van speciaalbieren toont zich ook in het aantal Nederlandse brouwerijen. In 2012 waren er in Nederland slechts 120 brouwerijen te vinden, maar momenteel zijn dat er al meer dan 300.