Amazon zet duurzame producten in de kijker

Producten met logo Climate Pledge Friendly van Amazon
Afbeelding: Amazon

Amazon gaat aanduiden welke producten duurzaam zijn. Dat doet het met een nieuw label ‘Climate Pledge Friendly’, dat toont welke artikelen op de marktplaats een of meer duurzame certificaten hebben.

 

Al 25.000 producten

Hebben producten op het platform van Amazon een Fairtrade-label of gebruiken ze FSC-gecertificeerd hout? Dan worden ze voortaan aangeduid als ‘Climate Pledge Friendly’. De producten, in alle mogelijke categorieën van elektronica tot voeding, zullen ook apart terug te vinden zijn in een nieuwe rubriek op de website of in de app van de onlinereus. Een selectie van 18 erkende, externe certificaten komen in aanmerking.


Amazon wil het zo voor consumenten gemakkelijker maken om duurzame producten te kopen. “Climate Pledge Friendly-producten zijn duidelijk gelabeld in de winkelresultaten, hebben extra duurzaamheidsinformatie op de productpagina en zijn te vinden in een speciale sectie van onze winkel”, klinkt het in een persverklaring. 

 

Het bedrijf zegt dat nu al meer dan 25.000 producten het label dragen, waaronder ook verzorgingsproducten van FMCG-producent Unilever. Die zegt alvast blij te zijn samen te werken aan het initiatief, aldus Fabian Garcia, President van Unilever Noord-Amerika: “Het zal de schaal en de impact van duurzamere consumptie vergroten door klanten producten te helpen ontdekken die klimaatvriendelijk zijn en door de fabrikanten aan te moedigen hun producten duurzamer te maken.”

 

Eigen certificaat ‘Compact by Design’

Niet alleen zijn consumenten steeds vaker vragende partij voor meer duurzame producten, ook voor Amazon is het belangrijk om aan zijn ecologische voetafdruk te werken. Het bedrijf heeft zich ertoe verbonden om tegen 2040 klimaatneutraal te worden, en de verkooppartners moeten daarbij gaan helpen.


De onlineretailer lanceert voor de gelegenheid namelijk ook een eigen certificaat, genaamd ‘Compact by Design’. Als een van de grootste logistieke bedrijven ter wereld, met tonnen verpakkingsafval en een enorm transportnetwerk, moedigt het retailplatform producenten zo aan compacter te verpakken, zodat de items minder plaats nemen en minder verpakkingsmateriaal nodig hebben bij het transport. 


Een voorbeeld: verpakkingen voor lippenstift die geen extra hanger hebben om in winkelrekken te kunnen hangen. “Veel producten zijn ontworpen om op te vallen in een winkelschap. Online hebben producten echter geen opvallende verpakking nodig”, klinkt het.