Winkelketen Kijkshop gaat na de zomer een volledig nieuw concept starten, waarbij de winkels door consumenten kunnen gebruikt worden om producten te verkopen aan andere consumenten. Zo wil de keten uit het slop geraken.
Weg van het conservatieve denken
Er zou ondertussen al zes maanden in alle stilte gewerkt zijn aan de nieuwe formule, die volgens Björn Serving, partner bij eigenaar Listerus & Partners, de enige manier is voor de keten om te overleven. “Je kunt ons voor gek verklaren, maar we wisten dat kleine, op elkaar gestapelde veranderingen geen zin hebben”, zegt Serving. “De eerste stap die je dan moet zetten, is weg van het conservatieve denken. Alles moet anders en daar is een andere mindset voor nodig.”
In het nieuwe concept zullen de consument, de leverancier en Kijkshop een deel van de koek krijgen. Serving hoopt op minstens tienduizend actieve gebruikers om de vitrines gevuld te krijgen. Het hangt ook volledig van de consumenten af wat er verkocht zal worden. “Het zullen waarschijnlijk geen auto’s zijn of voedingsmiddelen, maar je weet het nooit.”
Serving hoopt daarnaast dat de klant zo ook meer informatie kan krijgen over de producten, omdat de verkoper en in principe voldoende kennis van heeft.
Dankzij de nieuwe formule hoopt Kijkshop een volledig nieuwe start te nemen, nadat het twee jaar geleden in handen kwam van Listerus en sindsdien ook al een flink pak winkels sloot of van de hand deed.