RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Instrumentenwinkels Feedback overgenomen door Key Music Group

icon
In bleed11 juni, 2013

Key Music Group wordt marktleider Benelux

Key Music was met zeven vestigingen al marktleider in de instrumentenretail in België. Nu daar ook de drie winkels en webshop van Nederlands brick ‘n mortar marktleider Feedback bijkomen, mag de groep zich dan ook de grootste muziekinstrumentenretailer van de Benelux noemen.

Een verwezenlijking die gedelegeerd bestuurder Francky Dedeyne zelf wijt aan een combinatie van clicks en bricks, van aanbod en marge en aan expansie. “Met tien fysieke winkels en drie webshops, zullen we zo’n 175 mensen tewerkstellen. Al voordien realiseerden we echter 80% meer omzet dan de tweede grootste speler in België. Voor 2013 mikken we op een omzet van 50 miljoen euro”, aldus de bestuurder.


85% omzet nog offline

Wie weet dat slechts 5% van de mensen muziekinstrumenten koopt, begrijpt dat het nochtans geen evidente branche is. Ook de crisis speelt de sector parten, zij het dan vooral in Nederland. “In de eerste maanden van 2013  was er in Nederland inderdaad een kleine terugval van de verkopen te zien. Net zoals bij de andere non-foodretailers, blijft ook onze sector niet gespaard”, geeft de topman toe.

In België steeg de omzet in de fysieke winkels in 2012 daarentegen met 9%, in de Key Music-webshop zelfs met 22%. Dedeyne gelooft dan ook sterk in een combinatie van online en offline: “We halen nog 85% van onze omzet uit de winkels. Tegelijkertijd trekken de drie webshops samen (Key Music, Rock Palace uit Den Haag en nu ook die van Feedback) 1 miljoen unieke bezoekers per maand aan. Daarom willen we meer gaan inzetten op een collect&buy-winkelconcept.”


Flexibele winkels voor afhaling

Met het collect&buy-winkelconcept bedoelt de topman flexibele winkels, die maar zo’n  150m² tot 300m² groot hoeven te zijn en slechts een drietal personeelsleden tellen, verspreid over het hele land. Zo heeft de keten in muziekschool in Brugge een winkel van amper 36m² groot, die naar eigen zeggen bijzonder goed draait.

“We zien dat 30% van de webaankopen worden afgehaald. Dat is niet alleen goedkoper, het is vaak ook handiger voor de klant dan te moeten wachten tot de bestelling wordt geleverd”, verklaart Francky Dedeyne.


“Ruim assortiment is zeer belangrijk”

Belangrijk is dan wel dat die kleine shops worden aangevuld met grote ‘experience stores’, zoals België er één heeft in Sint-Niklaas. Hier vinden consumenten – en professionelen – een zo ruim mogelijk aanbod, met bijvoorbeeld ook zeldzame muziekinstrumenten tot 20.000 euro.

Dedeyne: “Vandaag moet er geïnvesteerd worden in de long-tail. Het is niet voldoende om drie types gitaren te tonen, mensen willen er 750 zien. Ook in Nederland gaan we daarom het assortiment in de Feedback-winkels verbreden en de stockpositie versterken.”

Dat het hebben van zo’n grote voorraad niettemin een dure aangelegenheid is, weet de instrumentenverkoper maar al te goed. Het is dan ook één van de motivaties geweest voor de overname van Feedback: “Door de overname vergroot onze schaal, waardoor we betere inkoopprijzen krijgen. Bovendien krijgen we er met MWorks, de groothandeltak van de Feedback-keten, een aantal sterke merken bij.”


Prijzendruk vanuit het buitenland

Ook de druk op de prijzen vanwege buitenlandse online retailers is in de sector een reëel probleem. “Vooral vanuit Duitsland wordt er behoorlijk wat druk uitgeoefend. De btw ligt er lager en ook de personeelskosten zijn er een stuk minder hoog. Het is voor hen dus gemakkelijk om ons aan te vallen”, ziet de gedelegeerd bestuurder.

Toch is het eerder een mythe dat muziekinstrumenten in het buitenland goedkoper zouden zijn: “Wij hanteren een Europees prijsbeleid. We zijn dus zeker niet duurder dan elders. Integendeel, grote Duitse ketens kopen bij ons in.”

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN