De Consumentenbond is gestart met de campagne ‘Weg met het Vinkje’, waarbij het vraagt om de vinkjes voor een gezonde of bewuste keuze op voedingsmiddelen te verwijderen. Die zouden verwarrend zijn voor consumenten.
Ook op ongezonde producten
Uit een onderzoek bij meer dan duizend consumenten blijkt dat 77% niet weet wat de vinkjes betekenen en 85% heeft geen idee van het verschil tussen het blauwe en het groene vinkje. De vinkjes zijn bedoeld om de klant te helpen bij het maken van een juiste keuze, maar schieten dus volledig hun doel voorbij. Bovendien geven de vinkjes vrij weinig informatie: producten met veel zout, suiker of verzadigde vetten kunnen ook een vinkje krijgen, waardoor ze gezonder lijken dan ze eigenlijk zijn.
De Consumentenbond vraagt dan ook dat het gebruik van de vinkjes vanaf 1 mei wordt stopgezet. “Bij de introductie van het Vinkje in 2012 hebben wij al onze twijfels geuit en 4 jaar later blijkt dat consumenten het Vinkje nog steeds verwarrend vinden, terwijl consumentenbegrip een wettelijke voorwaarde is voor de goedkeuring van het Vinkje als voedselkeuzelogo. Daarom roepen wij minister Schippers op de verlenging van het Vinkje per 1 mei 2016 tegen te houden”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.