Stoopen & Meeûs zet stevig voet aan grond in China

Erik Van Heuven, topman van Stoopen & Meeûs
Foto: Stoopen & Meeûs

De minerale verven en pleisters van Stoopen & Meeûs verschijnen in veertien showrooms in twaalf Chinese miljoenensteden. Een sterk staaltje expansie, mede gefaciliteerd door een retailhunt met RetailDetail.

 

Onontgonnen markt

De Antwerpse producent van decoratieve verven, pleisters en stucvloeren is momenteel al in meer dan tachtig landen actief. Daar komt nu een enorme markt bij: de komende tijd zullen de producten in snel tempo te vinden zijn in de grote showrooms van Ugan Concept in Chinese miljoenensteden als Suzhou, Hangzhou, Xi’an en Guangzhou.

 

"Wij willen nog verder internationaliseren, wat in deze bijzondere tijden misschien niet vanzelfsprekend is, zeker niet richting China: meestal komen zij onze kant uit", zegt CEO Erik Van Heuven. Hij ging in 2018 met een groep Belgische retailmanagers met RetailDetail op retailhunt naar China, om er de markt te verkennen en contacten te leggen in Sjanghai, Hangzhou en Shenzhen. "Voor ons betekent dat enorme land een grote onontgonnen markt met heel veel potentieel, maar tegelijk is het ook een onbekende markt. Daarom kozen we er bewust voor om in zee te gaan met Ugan Concept, een belangrijke en ervaren speler op de Chinese markt voor interieur en decoratie."

 

Zelf produceert en verdeelt Ugan Concept in heel China hoogwaardig designparket en houten interieurelementen. Het bedrijf werd in 2015 opgericht door Wang Guohua, die een heel eigen visie heeft op de schoonheid van vloeren. Hij verwoordt het poëtisch: "Floor is the first skin of space". Bij het Chinese publiek is het merk goed ingeburgerd en vooral gekend voor zijn hoogstaande kwaliteit. Ugan Concept verkoopt zijn producten doorgaans in grote showrooms: ondertussen zijn dat er al veertien in twaalf Chinese steden.