Coolblue bevestigt belang omnichannel in Hasselt

Gevel winkel in Hasselt van online retailer Coolblue met aankondiging opening
Foto: Coolblue

Coolblue opent een nieuwe fysieke winkel in Hasselt. De elektronicaretailer was met zijn omnichannelstrategie een pionier in een trend die vandaag helemaal doorbreekt: "Offline en online groeien meer naar elkaar toe", ziet RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck.

 

Omzet stijgt ook online

Eind dit jaar komt er een nieuwe winkel van Coolblue in Hasselt. In het recente winkelcentrum Quartier Bleu opent een vestiging van 1.700 m², waar consumenten ruim duizend producten vinden. De Nederlandse elektronicaretailer, die oorspronkelijk alleen online verkocht, heeft de smaak van de fysieke retail goed te pakken: het wordt al de vijfde bakstenen winkel in België.

 

Het is een kwestie van vertrouwen, zegt Coolblue-oprichter Pieter Zwart daar zelf over: hij noemt dat het "steen-in-de-ruit"-principe, dat ervan uitgaat dat klanten sneller zullen kopen als ze bij problemen een steen door de ruit kunnen komen gooien - anders dan bij een smoelloze webshop. Het loont om klanten het gevoel te geven dat ze steeds bij je terechtkunnen, weet Jorg Snoeck. "Bij de winkels die ze al geopend hebben merken ze een serieuze omzetstijging in de buurt, ook en vooral online. Zodra mensen zien dat je in de echte wereld aanwezig bent, kopen ze ook sneller in je onlinewinkel", zegt de oprichter van RetailDetail tegenover Radio2.

 

Iedereen is wakker geschud

Dat vertrouwen komt ook door de fysieke ervaring en service ter plaatse, meent manager Camille Depuydt van Coolblue België: "Onze klanten hebben vaak al een idee welk product ze willen, maar willen het graag nog even ervaren. Wanneer je op zoek bent naar een tv, dan wil je die eerst zelf zien. Zoek je een draadloze speaker, dan wil je even horen hoe die écht klinkt."

 

Op die manier groeien offline en online steeds meer naar elkaar toe. De omnichanneltrend breekt immers, zeker sinds de coronacrisis, ook bij lokale spelers door. "De lokale winkelier of vakman is intussen ook wakker geschud. Wat je daar ziet is dat ze op hun eigen manier, bijvoorbeeld door samen te werken, ook betere onlinedienstverlening bieden. Zo behouden ze een deel van de koek en laten ze zich niet zomaar wegdrummen", aldus Jorg Snoeck.