Lidl en voedselproducenten Unox, Den Eelder, Sea & We en Vital-Oke zijn dit jaar de vijf genomineerden voor de Liegebeest Verkiezing van Wakker Dier. De organisatie wil met deze verkiezing misleidende communicatie over dierenwelzijn aanklagen.
Aandacht vragen voor dierenwelzijn
Wakker Dier wil met de Liegebeest Verkiezing samen met consumenten aandacht vragen voor hun misleidende uitingen over dierenwelzijn. Die aandacht is vaak succesvol, omdat de fabrikanten hun communicatie of product aanpassen. Consumenten kunnen online stemmen op hun nominatie, de uitslag wordt later deze maand bekend gemaakt.
Lidl maakt dit jaar kans omdat het supermarktconcern stelt dat de kip die de formule in de winkels brengt, betere levensomstandigheden heeft gekend. Wakker Dier stelde dit begin dit jaar ook al vast, waarna Lidl beloofde over te gaan naar een kippenras dat trager groeit. Toch zijn de producten van Lidl nog steeds afkomstig van plofkip, zo blijkt, terwijl Albert en Heijn en Jumbo wel een ander ras in de schappen legden.
Unox is dan weer genomineerd omdat de fabrikant zegt dat de Bierbommetjes die het bedrijf dit jaar lanceerde, zijn gemaakt van ‘100% kwaliteitsvlees’ in plaats van industrieel varkensvlees. Bij de nominatie van zuivelbedrijf Den Eelder verklaart Wakker Dier dat Den Eelder zichzelf “het beste vindt voor mens en dier”, terwijl het bedrijf geen dierenwelzijnskeurmerk voert en kalfjes direct na geboorte van de koe scheidt en de hoorns verwijdert.
Tilapiafilet van Sea & We, verkrijgbaar bij Sligro, is goed voor de vierde nominatie: op de verpakking staat dat de vis wordt gekweekt met het grootste respect voor het dier, terwijl de tilipia na een leven in overvolle kweekvijvers onverdoofd wordt geslacht. Bij Vital-Oke gaat het om kalfsvlees dat volgens de producent “uiterst diervriendelijk” en met “voldoende leefruimte” is geproduceerd, maar slechts één Beter Leven-ster heeft.
KFC, Plus, McDonald’s en Iglo ‘wonnen’ eerder
Bij de winnaars van voorgaande Liegebeestverkiezingen zit onder meer KFC, dat met “don’t worry, eat happy” de leefomstandigheden van de plofkip niet naar voren bracht. Plus supermarkten won twee jaar geleden met Goudse Kaas die is verwerkt met stalmelk, maar een afbeelding draagt van een koe in de wei.
McDonald’s won in 2013 vanwege de reclames met ‘eerlijk over alles’, echter niet over de plofkip die de formule verwerkt Een jaar eerder was Iglo eerste winnaar, met communicatie over duurzaamheid op een verpakking waar plofkip in zat.