Supermarktketen Jan Linders groeide in 2018 met 5,4%: de Zuid-Nederlandse foodretailer kreeg een groter marktaandeel en begon ook met de uitrol van een nieuw winkelconcept, dat “erg succesvol” blijkt.
Drie winkels van Jumbo erbij
Jan Linders heeft er een goed jaar opzitten: de keten met 62 supermarkten (vooral in Brabant en Limburg) boekte een omzet van 431 miljoen euro. Die stijging van 5,4% is flink meer dan het marktgemiddelde van 3,4% volgens Nielsen. Al sinds 2010 presteert de keten naar eigen zeggen beter dan de markt.
Het marktaandeel van Jan Linders steeg tot 1,11% (nog steeds volgens Nielsen), een peulschil meer dan de 1,09% in 2017. Er kwamen drie nieuwe vestigingen bij dit jaar, met name een voormalige Emté-supermarkt in Eindhoven en twee Jumbo-winkels in Veghel en Reusel: het zijn drie vestigingen die Jumbo verplicht moest afstoten van de concurrentiewaakhond om groen licht te krijgen voor de overname van Emté.
Tiental winkels vernieuwd
Afgelopen jaar bouwde Jan Linders een tiental vestigingen om naar het vernieuwde concept van de formule, waarbij de klemtoon op vers, op streekproducten en op voordeel moet komen te liggen. Inmiddels zijn ongeveer de helft van alle winkels omgebouwd naar de nieuwe formule, die in 2015 werd gelanceerd. Volgend jaar zullen nog een tiental vestigingen in het nieuwe jasje worden gestoken.
Uit de groei leidt algemeen directeur Leo Linders alvast af “dat de ingezette koers met een nieuwe formule zijn vruchten afwerpt”. Met name de omzetstijging van 9% binnen het segment groente en fruit toont dat het huidige recept “erg succesvol” is. Jan Linders werd ook uitgeroepen tot de beste supermarkt in brood, in bieren en in speciaalbieren door GfK.