Medewerkers van verslavingskliniek Jellinek zijn niet opgezet met de uitspraken die Pascal Gilet, algemeen directeur bij Heineken, deed over de impact van alcoholmisbruik. Volgens hen minimaliseert hij het probleem.
“Strategie al jaren hetzelfde”
In een interview spreekt Gilet over de maatregelen die kunnen worden genomen om alcoholmisbruik tegen te gaan, zoals het invoeren van minimumprijzen en het verhogen van de accijnzen. Volgens hem werken die maatregelen niet en zijn ze bovendien niet nodig, omdat slechts een kleine groep niet verantwoord kan omgaan met alcohol.
Bij de verslavingskliniek klinkt het echter dat Gilet de cijfers in zijn eigen voordeel draait en bewust halve waarheden vertelt. Zo spreekt Gilet over een groep van 8% probleemdrinkers, ofwel ongeveer 800.000 personen, terwijl cijfers van het CBS spreken over 1,3 miljoen probleemdrinkers. Een aantal internationale onderzoeken hebben bovendien aangewezen dat de voorgestelde maatregelen wel effectief zijn en dat het effect het grootste is bij probleemdrinkers.
“De strategie van de industrie is al jaren dezelfde: het aantal probleemdrinkers in twijfel trekken, de eigen zelfregulering prijzen, de probleemdrinkers op hun eigen verantwoordelijkheid wijzen en vooral niet de gezondheidsrisico’s van het eigen product benoemen”, stellen de medewerkers van Jellinek in een opiniebrief aan Het Parool.