Willem en Drees is gestopt met belevering van lokale groenten en fruit aan ongeveer zevenhonderd supermarkten van Jumbo, Coop en Spar.
Direct leveren interessanter
Direct leveren aan de consument is een interessantere markt, aldus Drees Peter van den Bosch, die op 1 januari directeur van Willem en Drees en Beebox werd. Ook levering aan horeca en cateraars ziet hij als groeimarkt.
Met Beebox, een franchiseconcept voor biologische maaltijden dat nu enkele jaren thuis bezorgt, wil hij een abonnementsvorm opzetten waarbij de consument keuze heeft. En dat gaan we “anders doen dan dat je tot nu toe op de markt ziet”, verzekert de directeur in Nieuwe Oogst. Nu krijgt de consument via beebox nog drie maaltijden, maar beebox wil hier gemakselementen aan toevoegen en de consument hierbij nadrukkelijk betrekken.
Dit voorjaar maakt hij bekend hoe het plan eruit gaat zien.Van den Bosch wil over vijf jaar “het voorbeeld zijn van een alternatieve voedselketen met schaal. Wij hopen dat wij dan het bedrijf zijn dat boeren verbindt aan de consumenten.”
Supers houden regie op vers
Van den Bosch en Willem Treep constateerden dat retailers vers als hun eigendomein blijven zien: “Ze willen er de regie op houden”, geeft de Willem en Drees-directeur aan. “Ze hebben veel dingen van ons overgenomen, zoals het creëren van sfeer door het plaatsen van houten kratjes. Maar ze kunnen nu bijvoorbeeld een relatief kleine teelt als pastinaak goedkoper bij The Greenery inkopen.”
Meer dan de helft van de omzet van Willem en Drees, een paar miljoen euro, kwam van de verkoop van lokaal geproduceerd groenten en fruit in supermarkten. “Het was niet dat het niet langer houdbaar was, maar de retailtak groeide het laatste jaar niet meer. Het is dan niet vreemd om je na acht jaar te heroriënteren en meer focus aan te brengen in de activiteiten”, aldus Van den Bosch.