“Corona heeft het belang van de lokale modewinkel bevestigd” (Patrick Desrumaux, Xandres)

Patrick Desrumaux, Xandres
Foto Xandres

De lockdown heeft voor een digitale versnelling gezorgd bij de zelfstandige modewinkels. Xandres ziet potentieel: "De 'omni' in omnichannel staat niet alleen voor technologie, maar ook voor de versterkte samenwerking met onze multimerkenwinkels."

 

Ondernemerschap

"Tijdens de coronacrisis hebben we nog maar eens de kracht van de lokale winkel ontdekt. We hebben gezien dat er bijzonder veel ondernemerschap zit in dat kanaal. Die mensen hebben zichzelf opnieuw uitgevonden, elk op hun manier. En wij hebben hen geholpen, om ze versneld digitaal te laten evolueren." Dat zegt Patrick Desrumaux, CEO van het Belgische modelabel Xandres. Het is een enigszins verrassend inzicht: veel waarnemers hadden de afgelopen jaren immers hun twijfels over de toekomst van dat multimerkenkanaal in de modesector, en veel labels openden eigen winkels - zowel fysiek als online.

 

"Heeft de lokale multimerkenwinkel geen toekomst meer? Net wel! Dat was voor ons een nieuw inzicht tijdens corona, want ook wij hebben ons soms afgevraagd: moeten we niet meer rechtstreeks gaan verkopen? Van die denkpiste zijn we niet overtuigd. Een groot stuk van onze omzet en onze toekomst ligt in de zelfstandige multimerkenwinkel. Zo hebben we er ongeveer 150 in België en 40 in Nederland. We geloven in een versterkte samenwerking met die boetieks. Zij kunnen dingen die wij niet kunnen, en omgekeerd."

 

Lokale winkel 3.0

Waar ligt precies de kracht van die zelfstandige winkels? "Ze hebben van maart tot mei de deuren moeten sluiten, net als wij, maar ze hebben zich ook opnieuw uitgevonden. Wij hebben nieuwe modellen zien ontstaan: shopping via video, Facebook, Instagram… Die mensen hebben zich digitaal getransformeerd met een snelheid waarop ik alleen maar jaloers kan zijn. We hebben erop ingespeeld door hen content aan te leveren en technologische oplossingen, logistieke knowhow en menselijke ondersteuning aan te reiken. Wij zien bij hen een sterke lokale identiteit: de winkel van hier, met een sterke vertrouwensband met de consument. Wij kennen die consument wel digitaal, maar niet fysiek. Zij kunnen een menselijke component koppelen aan de digitale component. Dat kunnen wij niet. Door corona hebben we gemerkt dat we elkaar meer dan ooit nodig hadden."

 

Kortom, de trend naar lokaal shoppen, die onder andere in de voedingssector duidelijk werd de afgelopen maanden, manifesteert zich dus ook in de mode. "Zeker. Zoals Jorg Snoeck het recent formuleerde: de lokale winkel 3.0 heeft zeker zijn bestaansreden, maar het zal een totaal andere winkel zijn dan vroeger: ondernemers moeten zich digitaal aanpassen. We zijn daar meer dan ooit van overtuigd."

 

Partnerships versterken

Dat lag nochtans altijd moeilijk voor die boetieks, maar het is recent veranderd, onder druk van de coronacrisis: "Ik denk dat driekwart van onze multimerkenpartners voor corona zelfs geen webshop had. Vandaag heeft driekwart er wél een. Onze rol is om hen daarbij te helpen, met content en technologie. Ze kunnen het moeilijk alleen, noch qua tijdsbesteding noch inhoudelijk. Onze taak is hen daarbij te assisteren. Dat werkt zelfs merkoverschrijdend: de knowhow die wij aanbieden, kunnen ze ook gebruiken voor de andere merken die ze verkopen. Dit is geen puur Xandres-verhaal: het gaat erom hoe je als merk je partners kan versterken."

 

De webshop is bovendien maar een deel van de digitale transformatie, benadrukt Desrumaux: "Voor corona dacht iedereen bij het woord 'digitaal' aan een webshop, maar digitaal is veel meer dan dat: hoe kan ik in mijn winkel online bestellen mogelijk maken, een afhaalsysteem opzetten, de juiste voorraad op de juiste plaats krijgen… Allemaal evidente dingen die de grote jongens al jaren doen."

 

Een nieuw evenwicht

Herbekijkt Xandres dan ook de strategie met de eigen webshop en winkels? "We schaven eraan, ja. De ‘omni’ in omnichannel staat voor ons niet alleen voor technologie, maar ook voor de samenwerking met onze multimerkenwinkels. We gaan naar een nieuw evenwicht: elk kanaal heeft zijn functie. Ik ben ervan overtuigd dat onze eigen winkels nog meer de rol van flagshipstore gaan vervullen, het merk uitstralen."

 

Meer vertelt Patrick Desrumaux hierover op de RetailDetail Days, het jaarlijkse marketingevenement van RetailDetail dat dit jaar plaatsvindt op 17 en 18 september. Ook Torfs, Dille & Kamille, Tonickx, Mayerline, LDV United, Radial en nexxworks komen er getuigen over hun aanpak van het 'Nieuwe Normaal'. Het wordt een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!