RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Corona heeft het belang van de lokale modewinkel bevestigd” (Patrick Desrumaux, Xandres)

icon
Mode8 september, 2020

De lockdown heeft voor een digitale versnelling gezorgd bij de zelfstandige modewinkels. Xandres ziet potentieel: “De ‘omni’ in omnichannel staat niet alleen voor technologie, maar ook voor de versterkte samenwerking met onze multimerkenwinkels.”

 

Ondernemerschap

“Tijdens de coronacrisis hebben we nog maar eens de kracht van de lokale winkel ontdekt. We hebben gezien dat er bijzonder veel ondernemerschap zit in dat kanaal. Die mensen hebben zichzelf opnieuw uitgevonden, elk op hun manier. En wij hebben hen geholpen, om ze versneld digitaal te laten evolueren.” Dat zegt Patrick Desrumaux, CEO van het Belgische modelabel Xandres. Het is een enigszins verrassend inzicht: veel waarnemers hadden de afgelopen jaren immers hun twijfels over de toekomst van dat multimerkenkanaal in de modesector, en veel labels openden eigen winkels – zowel fysiek als online.

 

“Heeft de lokale multimerkenwinkel geen toekomst meer? Net wel! Dat was voor ons een nieuw inzicht tijdens corona, want ook wij hebben ons soms afgevraagd: moeten we niet meer rechtstreeks gaan verkopen? Van die denkpiste zijn we niet overtuigd. Een groot stuk van onze omzet en onze toekomst ligt in de zelfstandige multimerkenwinkel. Zo hebben we er ongeveer 150 in België en 40 in Nederland. We geloven in een versterkte samenwerking met die boetieks. Zij kunnen dingen die wij niet kunnen, en omgekeerd.”

 

Lokale winkel 3.0

Waar ligt precies de kracht van die zelfstandige winkels? “Ze hebben van maart tot mei de deuren moeten sluiten, net als wij, maar ze hebben zich ook opnieuw uitgevonden. Wij hebben nieuwe modellen zien ontstaan: shopping via video, Facebook, Instagram… Die mensen hebben zich digitaal getransformeerd met een snelheid waarop ik alleen maar jaloers kan zijn. We hebben erop ingespeeld door hen content aan te leveren en technologische oplossingen, logistieke knowhow en menselijke ondersteuning aan te reiken. Wij zien bij hen een sterke lokale identiteit: de winkel van hier, met een sterke vertrouwensband met de consument. Wij kennen die consument wel digitaal, maar niet fysiek. Zij kunnen een menselijke component koppelen aan de digitale component. Dat kunnen wij niet. Door corona hebben we gemerkt dat we elkaar meer dan ooit nodig hadden.”

 

Kortom, de trend naar lokaal shoppen, die onder andere in de voedingssector duidelijk werd de afgelopen maanden, manifesteert zich dus ook in de mode. “Zeker. Zoals Jorg Snoeck het recent formuleerde: de lokale winkel 3.0 heeft zeker zijn bestaansreden, maar het zal een totaal andere winkel zijn dan vroeger: ondernemers moeten zich digitaal aanpassen. We zijn daar meer dan ooit van overtuigd.”

 

Partnerships versterken

Dat lag nochtans altijd moeilijk voor die boetieks, maar het is recent veranderd, onder druk van de coronacrisis: “Ik denk dat driekwart van onze multimerkenpartners voor corona zelfs geen webshop had. Vandaag heeft driekwart er wél een. Onze rol is om hen daarbij te helpen, met content en technologie. Ze kunnen het moeilijk alleen, noch qua tijdsbesteding noch inhoudelijk. Onze taak is hen daarbij te assisteren. Dat werkt zelfs merkoverschrijdend: de knowhow die wij aanbieden, kunnen ze ook gebruiken voor de andere merken die ze verkopen. Dit is geen puur Xandres-verhaal: het gaat erom hoe je als merk je partners kan versterken.”

 

De webshop is bovendien maar een deel van de digitale transformatie, benadrukt Desrumaux: “Voor corona dacht iedereen bij het woord ‘digitaal’ aan een webshop, maar digitaal is veel meer dan dat: hoe kan ik in mijn winkel online bestellen mogelijk maken, een afhaalsysteem opzetten, de juiste voorraad op de juiste plaats krijgen… Allemaal evidente dingen die de grote jongens al jaren doen.”

 

Een nieuw evenwicht

Herbekijkt Xandres dan ook de strategie met de eigen webshop en winkels? “We schaven eraan, ja. De ‘omni’ in omnichannel staat voor ons niet alleen voor technologie, maar ook voor de samenwerking met onze multimerkenwinkels. We gaan naar een nieuw evenwicht: elk kanaal heeft zijn functie. Ik ben ervan overtuigd dat onze eigen winkels nog meer de rol van flagshipstore gaan vervullen, het merk uitstralen.”

 

Meer vertelt Patrick Desrumaux hierover op de RetailDetail Days, het jaarlijkse marketingevenement van RetailDetail dat dit jaar plaatsvindt op 17 en 18 september. Ook Torfs, Dille & Kamille, Tonickx, Mayerline, LDV United, Radial en nexxworks komen er getuigen over hun aanpak van het ‘Nieuwe Normaal’. Het wordt een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode10 juli, 2025
    Zalando: “E-commerce is amper geëvolueerd, tot nu met AI”

    Zalando staat aan het begin van een fundamentele koerswijziging. “E-commerce is de afgelopen twintig jaar nauwelijks veranderd”, stelt het digitale modeplatform, maar dat verandert nu allemaal met artificiële intelligentie en aangevulde realiteit.

  • icon
    Mode9 juli, 2025
    Logistieke problemen leiden tot rode cijfers bij Zeeman

    Zeeman zag na jaren van groei in 2024 de omzet onverwacht dalen: dat was het gevolg van logistieke problemen, die ook tot verliescijfers leidden. Het Europese winkelnetwerk blijft wel uitbreiden.

  • icon
    Mode9 juli, 2025
    V&D krijgt tweede leven onder Brits koopjesplatform

    De Britse e-commercespeler Secret Sales heeft de Nederlandse voormalige warenhuisketen Vroom & Dreesmann (V&D) en het modeplatform To Be Dressed overgenomen. V&D wordt zo een digitale modebestemming voor koopjesjagers.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN