RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Peter Somers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

VN richt alliantie voor duurzame mode op

icon
Mode15 maart, 2019

Om de ecologische en sociaal verwoestende praktijken van de mode-industrie te stoppen, is vandaag de VN-alliantie voor Duurzame Mode gelanceerd. Het bondgenootschap werd opgericht op de United Nations Environment Assembly (UNEA) in Nairobi, Kenia.

 

10 procent van alle CO2-uitstoot

De opgerichte alliantie heeft tot doel de samenwerking tussen de verschillende VN-organen te verbeteren. Ze wil de inspanningen die door verschillende actoren worden gedaan inzake duurzame mode in kaart brengen en beter coördineren. Tenslotte wil de alliantie ook op het beleid wegen door haar bevindingen te presenteren.

 

De impact van de mode-industrie is immers enorm: de sector genereert zo’n 2,4 biljoen euro omzet en heeft wereldwijd ongeveer 75 miljoen mensen in dienst. Ze is echter ook verantwoordelijk voor 20 procent van het afvalwater in de wereld. Bovendien zijn de activiteiten van de industrie verantwoordelijk voor naar schatting 8 tot 10 procent van de totale CO2-uitstoot op de planeet.

 

1,5 miljoen ton microvezels in de oceanen

Vooral fast-fashion moet het ontgelden. De VN-alliantie meldt dat de gemiddelde consument 60 procent meer kleding koopt dan 15 jaar geleden en dat ze tegenwoordig dubbel zo snel weggegooid wordt. “Veel mensen bezwijken voor mode- en seizoentrends en kopen kleding die dan binnen een paar maanden wordt weggegooid. Het is gewoon niet duurzaam”, zegt het Indonesisch-Australische supermodel Nadya Hutagalung.

 

Een studie in opdracht van kledingmerk Patagonia wees uit dat een eenvoudige synthetische fleece-jas tijdens het wassen in de machine tot 250.000 microvezels verliest. Zo komt er elk jaar ongeveer 1,5 miljoen ton microvezels vrij in de oceanen. En terwijl alle materialen vezels verliezen tijdens het wassen en drogen, worden microvezels van synthetische oorsprong niet biologisch afgebroken.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode9 mei, 2025
    The Fashion Store ambieert 50 winkels

    Vrijdagochtend opende The Fashion Store een tweede winkel in Hasselt, de 22ste in Vlaanderen. Op termijn ziet de modeketen potentieel voor wel vijftig winkels.

  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Zalando betreedt Luxemburg met eigen webshop en app

    Zalando heeft de digitale deuren geopend in Luxemburg met de lancering van een lokale webshop en app. Zo breidt de Duitse e-commercegigant zijn aanwezigheid in de Benelux verder uit.

  • icon
    Mode6 mei, 2025
    Onzekerheid weegt op Hugo Boss

    Somber gestemde consumenten stuurden de omzet en winst van Hugo Boss het afgelopen kwartaal omlaag. De modeketen focust op kostenbesparingen en een optimalisering van de inkoop.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN