Kruidvat is de grootste winkelketen van Nederland. Al vijf jaar op rij heeft de drogist het grootste aantal winkels, blijkt uit de nieuwe top 100 van Locatus. Albert Heijn is de grootste qua oppervlakte en overschrijdt het miljoen vierkante winkelmeters.
Reorganisatie Blokker Holding heeft grote impact
Met 930 winkels in Nederland voert Kruidvat al vijf jaar de ranglijst van retailonderzoeksbureau Locatus aan, waarin het de honderd grootste winkelketens oplijst. Kruidvat blijft stevig in het zadel, want in 2017 is het aantal winkels in Nederland nog met twintig toegenomen. Albert Heijn staat met 847 supermarkten op de tweede plaats, terwijl slijterijketen Gall & Gall met 600 vestigingen de top drie vervolledigt. De top vijf blijft onveranderd ten opzichte van een jaar eerder: Jumbo en Etos staan net als vorig jaar op de vierde en vijfde plaats, met respectievelijk 581 en 546 winkels.
Vanaf de zesde plaats zijn er wel een aantal frappante verschuivingen te zien: door de reorganisatie bij Blokker Holding is Blokker uit de top 10 verdwenen: de formule zakte van de 6de naar de 12de plaats. In de praktijk betekent het dat Blokker het op één jaar tijd met 85 winkels minder moet stellen. Door de omvorming van Bart Smit tot Intertoys verdween bovendien – logischerwijze – ook die formule uit de rangschikking, maar klom Intertoys tien plaatsen omhoog. Begin januari 2017 telde Locatus 262 speelgoedwinkels van Intertoys, nu zijn dat er 394. Andere formules van de Blokker Holding verloren ook plaatsen in de rangschikking: Xenos zakte tien plaatsen, Marskramer donderde er helemaal uit.
Vodafone stijgt opvallend sterk
Opvallend grote stijgers zijn dan weer Vodafone (31 plaatsen omhoog in de top 100), Cigo (+24 plaatsen) en Coop Slijterij (+19 plaatsen). Als grootste stijger opende Vodafone 51 filialen in het voorbije jaar, wat het positie 80 in de rangschikking naar nummer 49 katapulteerde. “Sinds de fusie met Ziggo krijgen steeds meer winkels een dubbele functie. Je kunt hier niet alleen terecht voor je mobiele telefoon, maar ook voor internet en tv”, legt Nicole Dirksen-Janken van Locatus de groei uit. Ook valt op dat in hetzelfde jaar Phone House (149 telecomwinkels) failliet is gegaan.
Andere formules die verdwenen uit de top 100 in vergelijking met januari 2017 zijn modeketens Bonita en Vero Moda. AutoCrew, supermarktformule Dirk, Avia Xpress, T-Mobile, De Hypotheekshop en ONLY kwamen wel nieuw binnen. “De meeste beweging in de supermarktbranche vindt nog buiten de top 100 plaats, met het openen van de kleinere stadswinkels”, geeft Dirksen-Janken nog aan. Locatus telt formules alleen mee indien er zeven of meer vestigingen zijn.
Albert Heijn goed voor ruim een miljoen vierkante meter
Op basis van winkelverkoopvloeroppervlak spelen supermarkten traditioneel een leidende rol. Albert Heijn overschreed zelfs de kaap van een miljoen vierkante meter verkoopoppervlakte: de nummer een van de top 100 is al goed voor 1.068.734 m². Jumbo volgt op enige afstand met 746.030 m² als tweede. De bouwmarktketens vervolledigen als ‘big box’-retailers de top vijf: Praxis op drie (583.278 m²), gevolgd door Gamma (565.254 m²) en Karwei (431.685 m²).
Een grote nieuwkomer op vlak van winkeloppervlakte is Hudson’s Bay, die met 78.553 m² meteen binnenkomt op de 49ste plaats in de rangschikking. Ook woonwinkelketen Loods 5 (plaats 65) en buitensportzaak Bever zijn nieuw in de top 100 volgens verkoopoppervlak. De bewegingen in de modebranche komen daarentegen niet tot hun recht in deze top 100, ziet Dirksen-Janken: “Het aantal filialen per formule, of de oppervlakte, is daarvoor vaak te beperkt. Wel zien we dat Zara 17 posities gestegen is dankzij de opening van een aantal grote conceptstores. Miller & Monroe (voorheen Charles Vögele) is daarentegen 17 posities gedaald in de ranking.”
De volledige rangschikkingen van de top 100 winkelformules in België en Nederland zijn te downloaden op de website van Locatus.